Powered By Blogger

Monday 28 March 2011

NAMA TEMPAT TERPANJANG DI DUNIA "name of the WORLD longest"

assalamualaikum kawan-kawan..disini saya ingin berkongsikan beberapa info yang menarik untuk anda.Jika anda merasakan nama tempat di negara New Zealand seperti gambar di atas merupakan satu-satunya tempat yang mempunyai nama terpanjang di dunia, anda sebenarnya silap.
Terdapat lagi sebuah tempat iaitu di negara Thailand yang mempunyai nama yang lebih panjang daripada ini iaitu kira-kira sebanyak 163 huruf. Saya kurang pasti sama ada anda mampu menyebut nama tempat ini dengan sebutan yang betul.
Krungthepmahanakornamornratanakosinmahintarayutthayamahadilokphop
nopparatrajathaniburiromudomrajaniwesmahasatharn
amornphimarnavatarnsathitsakkattiyavisanukamprasit.
Jika diterjemahkan nama tempat ini ke dalam bahasa Inggeris, maksudnya adalah:
The great city of angels, the supreme unconqueralble land of the great immortal divinity (Indra), the royal capital of nine noble gems, the pleasant city, with plenty of grand royal palaces, and divine paradises for the reincarnated deity (Vishnu), given by Indra and created by the god of crafting (Visnukarma).
Namun begitu tempat ini masih mempunyai nama yang pendek iaitu Krung Thep (City Angels). Mungkin kerana orang-orang Thailand sendiri susah untuk mengingati nama sepanjang itu. Kita bernasib baik kerana tidak mempunyai nama tempat seperti itu, jika tidak tentu memakan ruangan yang banyak di atas peta. 
kalau anda ingin tahu juga nama tempat terpanjang di NEW ZEALAND,berikut ialah namanya,
manakala nama tempat terpendek di dunia pula ialah "A" sahaja..hehe..
sangat pendek kan ^^..

No comments:

Post a Comment